dilluns, 3 d’octubre de 2016

GLOCALITAT

Àmbit #comunitat: GLOCALITAT

DE L’ACCIÓ LOCAL AL CANVI GLOBAL

El repte de la glocalitat d’#avuixdemà engloba totes les iniciatives i activitats de les escoles FEDAC, que es proposen accentuar al mateix temps l’arrelament al territori i al país i la visió i l’ambició de connectar-se amb el món. És la capacitat de les persones de crear ponts entre l’àmbit local i el global. Cal que la glocalitat permeti situar en una posició central la responsabilitat personal d’educadors i alumnes, prenent consciència que la seva actuació ha de comportar un compromís envers els altres. 

Les nostres escoles s’han orientat, massa vegades, vers unes actuacions fonamentades en el pes dels costums, centrades en les tradicions i molt estretament vinculades a l’entorn més proper. Cal ampliar la mirada vers un entorn divers. I volem fer-ho sense perdre elvincle amb al nostre entorn proper. Tal com diu el papa Francesc, «cal que les escoles afermin les arrels a la terra fèrtil i en la història del propi lloc, perquè és des de la perifèria que podrem canviar el món». Les escoles FEDAC estem en camí, en diàleg i obertes a la interconnectivitat per arribar a una entesa global que generi un nou estil de desenvolupament que sigui sostenible a llarg termini i que abraci tota la població.

Educar els infants passa per viure el present amb respecte pel futur, perquè les accions i les decisions d’avui no determinen tan sols el nostre futur, sinó també el present i el futur d’altres, siguin propers o allunyats del nostre context immediat. Així, doncs, considerem indispensable desenvolupar un sentit de justícia global, que estigui vinculat a les actuacions en el nostre entorn proper, i que comporti un compromís vers un món més just i sostenible. 

A més, considerem que cal implementar un model d’aprenentatge i servei on les competències adquirides assoleixin significació en la mesura que siguin eines d’adaptació capaces de millorar l’entorn i orientar-se al bé comú i a un desenvolupament humà i sostenible. Hem de crear espais i projectes de participació i compromís en la quotidianitat més local, com el barri o el poble, o en l’entorn que ens aporta la nova quotidianitat de les xarxes i mitjans socials. En ambdues dimensions tenim el deure de generar el sentit de la responsabilitat i la solidaritat envers els altres, fomentant el diàleg i el consens en la presa de decisions i valorant les possibilitats i les necessitats d’emprendre projectes orientats al servei a la comunitat. 


Per tot això, són imprescindibles els projectes en què es fomentin el consum responsable, la reutilització, el reciclatge, l’eficiència energètica i la solidaritat. La glocalitat ens porta a presentar propostes de participació i compromís per una ciutadania activa que intenta transformar la seva realitat per mitjà de projectes amb una clara repercussió global (escoles sostenibles, Agenda 21, APS, etc.). La glocalitat a les escoles FEDAC comporta assumir la necessitat d’una estratègia institucional que sigui clara i que s’implementi a tots els centres educatius de la Fundació, un repte que permeti acompanyar els alumnes vers un creixement com a ciutadans reflexius compromesos amb la seva societat.





FEM CAMÍ 


1 Projecte d’aprenentatge i servei a tots els centres. 

2 Participació en activitats amb la comunitat veïnal i de l’entorn. 
3 Projectes eTwinning i Erasmus+. 
4 Escoles amb segell d’escola verda: eficiència energètica, hort escolar, reciclatge, consum responsable... 
5 Consell de delegats. 
6 Viatges a l’estranger. 
7 Programes de voluntariat. 
8 Intercanvi de docents i alumnes amb altres països. 
9 ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada