divendres, 28 d’octubre de 2016

ELS ESPAIS PARLEN

àmbit #entorn: Els espais parlen


ELS ESPAIS DE L'ESCOLA PARLEN DEL NOSTRE PROJECTE

Les escoles FEDAC, immerses en la dinàmica de la revolució educativa de la societat del coneixement, fan seu el repte de redissenyar els espais entesos com un ambient facilitador de l’aprenentatge competencial dels alumnes d’#avuixdemà, incorporant un mobiliari adequat i pedagògic i unes parets que parlin pedagògicament, aportant flexibilitat, transparència i modernitat al servei del nou projecte educatiu FEDAC.

Les escoles, construïdes amb estructures rectangulars d’aules, pupitres i pissarres i una organització d’ensenyament unidireccional i dirigit, formen part d’un passat cartesià. Els espais, el mobiliari i la decoració dels centres tenen una història, van ser fruit d’un disseny que havia de donar una resposta en un temps pretèrit, però el nou paradigma educatiu encaixa amb dificultats en aquella estructura.





El present ens porta a nous criteris psicològics, pedagògics i sociològics, a recrear les escoles en àmbits de trobada de les persones amb el coneixement, des de la cordialitat i la professionalitat per tal d’esdevenir veritables ecosistemes d’experiències pedagògiques. 



Els alumnes són animats a realitzar les activitats en entorns motivadors per mostrar les seves idees i promoure comportaments crítics amb la finalitat d’activar el pensament, l’empatia i l’experimentació. Des de la FEDAC invertim en la modularitat i la polivalència dels espais escolars amb la finalitat d’afavorir els aprenentatges i la comunicació, tant en els interiors lluminosos com en els exteriors diàfans. Concebem aquests espais com a llocs per compartir, aprendre, expressar, jugar, trobar-se, pensar, emprendre, conviure, superar-se i construir en equip. Potents indrets per a l’estudi, la lectura, el silenci i el creixement interior. Aules, patis i racons versàtils i flexibles per als aprenentatges actius i variats on els infants i els joves cooperen, componen, expliquen i aprenen a resoldre conflictes i a ser competents per assolir els objectius d’aprenentatge del segle XXI. 

Alhora, creiem que la millor configuració dels espais dels educadors afavoreix la relació, el diàleg, la col·laboració i la creativitat necessàries per encomanar als nois i noies la passió per aprendre.

Així mateix, l’ambientació interior de les escoles esdevé un element potenciador amb parets que comuniquen en positiu i ajuden a crear un clima de centre. La neurociència corrobora la nostra intuïció que els espais han de ser amables, estables —amb un mobiliari acollidor—, transparents i poc carregats de missatges que distreguin l’atenció. L’acurada combinació de la llum natural i la il·luminació, l’amplitud i el color als espais polivalents comuns, dins i fora les aules, esdevenen potents aliats per al benestar i el confort i són facilitadors de la creativitat i de l’expressió artística, i també d’una gran diversitat d’activitats d’aprenentatge interdisciplinàries i multilingües.

L’espai físic i el virtual esdevenen realitats interrelacionades i importants en la mateixa mesura a les escoles del segle XXI. Aquesta és la premissa que possibilita a l’alumne l’aprenentatge i, a les famílies i els mestres, la comunicació més enllà de l’horari convencional. L’espai físic i l’espai virtual estan integrats l’un en l’altre als nostres centres.

Les parets parlen amb un llenguatge comú entre les persones i el projecte que presenten. Són una poderosa eina educadora que ens empeny a convertir l’escola en una experiència social de trobada per a l’aprenentatge. 







FEM CAMÍ

1 Espais actuals adequats al projecte pedagògic del centre.
2 Elements de marca i iconografia FEDAC als espais escolars.
3 Espais tradicionals transformats en entorns inspiradors.
4 Reforma de les recepcions de les escoles.
5 Mobiliari acollidor als nous espais.
6 Espais comuns d’alumnes, educadors, famílies i directius reformats per fer-los més familiars. 
7 Millora de la il·luminació i els colors de les dependències.
8 Aules més flexibles i modulars.
9 Escola ambientada amb representacions significatives per a l’alumnat.
10 ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada